(0 szt)
zł
zobacz koszyk
dobry, okładka z niedużymi zarysowaniami i przygięciami, na grzbiecie ślady czytania, niewielki ślad po dawnym podgięciu górnego rogu kilku pierwszych kartek
Album fotografii w języku angielskim.
* * * * * * *
Podejrzane wiewiórki, szpiegujące delfiny, jaszczurki nuklearne, fotografujące gołębie. 850 stron śledztwa na temat historii wykorzystania zwierząt jako żołnierzy, szpiegów, policjantów i kamikaze.
Autorka zgromadziła materiały archiwalne dotyczące wykorzystywania zwierząt przez siły zbrojne, agencje wywiadowcze i służby policyjne krajów Zachodu od schyłku XIX wieku.
Opierając się na koncepcjach "historii ze zwierzęcego punktu widzenia" Erica Barataya, "biopolityki" Michela Foucaulta i "nędznych obrazów" Hito Steyerl oraz nowych teoriach materialistycznych i feministycznych, Bogdańska zabiera czytelnika w artystyczną podróż ukazującą udział zwierząt w konfliktach zbrojnych, programach szpiegowskich i działaniach maszynerii wojennej od schyłku XIX wieku do lat siedemdziesiątych wieku XX.
Kwestionując judeochrześcijańską spuściznę, która pozwala nam eksploatować zwierzęta i odmawiać im podmiotowości, Bogdańska podejmuje próbę bardziej zniuansowanego zrozumienia sposobów naszej wspólnej egzystencji. Książka zawiera teksty zaproszonych do udziału w projekcie twórców, które umożliwiają poszukiwanie kolejnych interpretacji.
Beletrystyczny projekt wydawnictwa – rodzaj papieru, format, sposób druku – nawiązuje do korzeni i narodzin współczesnej powieści. Przywołuje na myśl drukowane na tanim papierze książki z gatunku "pulp fiction" – ogromnie popularne, lecz niewyszukane literacko. Autorce zależało na tym, by edytorska forma publikacji w żaden sposób nie ograniczała zawartości.
Obfitość zebranego materiału Bogdańska ułożyła w wielowarstwowe sekwencje skojarzeń i narracji wizualnych, aby ukazać wielką skalę i różnorodność pracy zwierząt – ich odwagę, poświęcenie, wyczerpanie i ból.
Każdy, kto sięgnie po tę książkę, natychmiast odczuje jej ciężar – zarówno dosłowny, jak i metaforyczny.
[Fundacja Sztuk Wizualnych, 2021]